onsdag den 11. februar 2015

Bål - Bålmad

Bålmad

Jeg har været i gang med at lave mad over bål, sammen med nogle børn. Bål er en god aktivitet især om vinteren, hvor bålet giver varme til kolde fingre mm. 


Børnene er i vid udstrækning med til at lave maden (alders gruppen er fra ca 6-8 år). Fylde i, røre rundt, dufte til maden, smage den til. 
Hvor tæt kan/skal man stå for at ramme i gryden, når maden skal i? Er det farligt at stå for langt væk, hvis man kaster store ting ned i varmt vand/suppe/sovs? Hvornår er man for tæt på ilden?
Der er bare nogle få ting man skal snakke med børnene om og tage stilling til undervejs.



En mor kom fordi ved spisning af maden og var meget forundret over hvad hendes søn spiste, det plejede han nemlig ikke at spise der hjemme. Det at spise ude og lave maden over bål er en anden kontekst end ellers, at han er glad for mad der plejer at blive lavet over bål har måske også en betydning for ham. Han har haft gode oplevelser med bålmad, hvilket har været med virkende til hans ændrede holdning til netop disse ingredienser der var i gryden i dag. (Tordsson, kap. 5, s 127)  

Bålaktiviteten gav denne gang andledning til flere naturfaglig diskussioner. Fx. 
Må man smide sne i bålet ? (Børnene får nogle gange lov til at smide pinde på bålet...) herefter en snak om hvad sne er og hvad det betyder hvis vi smider sneen i bålet.
 Hvordan skruer man ned? (underforstået ligesom på komfuret indenfor..). 
Børnene prøver at bruge deres kendte viden i forbindelse med bålet (Tordsson, kap. 5), noget viden kan bruges direkte og noget kan bruges til videre refleksion.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar