søndag den 30. november 2014

biotop - opgave 4

 Æstetiske lærerprocesser

Bladkrans
I denne juletid er det nærliggende at lave julepynt m.m. af naturens materialer. Bladkranse er oplagte at lave - selv bør ned til en 3-4 år kan de selv lave dem. Blade indsamles - bladene skal ikke være for store da der så skal mange blade på kransen for at der bliver hul i midten af kransen. Blade fra birketræer er oplagte - både størrelses mæssigt men også da de får en fin gullig farve når de tørre.



Bladene stikkes på en ståltråd - det er enkelt selv for små børn


Bladene bindes i krans og tørrer - pas på de ikke sidder for tæt, så bladene rådner i stedet for at tørre


En sløjfe kan evt. påsættes og så er dør eller vægpynten klar



Juletræ af pinde

Til juletræet skal der bruges grene i ca. en fingers tykkelse, boremaskine, grensaks og et gammelt fødselsdagsflag på fod.

Grenene klippes i små stykker - det længste ca. 10-15 cm og derefter klippes grenene 1-2 cm kortere end den foregående. I bunden (som stamme) laves en pind på 2 cm, der vender lodret. Der skal nu bores hul i grenstykkerne - ca på midten. Derefter sættes grenstykkerne på pinden fra et gammelt fødselsdagsflag og man har et lille juletræ. 


Nisserne har fået et juletræ at gemme sig bag. Dette er for lidt større børn fx SFO, små børn kan ikke klippe grenene over eller bore huller i grenene selv. Det er vigtigt, at børnene er mest mulig med i processen og derfor er det ikke for børnehavebørn.



Pynt

For små selv helt små børn er det en dejlig oplevelse af få lov til at samle ind. Her har vi indsamlet lærkekogler, grankogler, bær fra hybenroser, vild rose og sorte bær fra ligusterhæk.


Her er det indsamlede puttet i glas med fyrfadslys på toppen. Det kan også anrettes på en lille tallerken, som en lille udstilling.


Fælles for alle aktiviteterne er, at de giver mulighed for at udtrykke sig kunstnerisk med naturmaterialer. At lave en fin krans af blade, der ellers skulle rådne op. Fremstille et lille juletræ, der symboliserer jul og traditioner.
Der er flere sanseoplevelser forbundet med indsamling af materialerne. Duftene fra blade/jorden, hvordan følelses våde blade kontra tørre blade. Grenene til juletræet skal helst være lidt lige ellers bliver der for store huller mellem hver "lag". Koglerne har forskellig hård/blødheder.

2 kommentarer:

  1. Du har gjort dig gode overvejelser ift. processen med indsamling til bladkransen og ift. målgruppen. Farven af de blade du har valgt giver et æstetisk rigtig flot udtryk. Målgruppen er igen godt valgt i aktiviteten ”juletræ af pinde”, selvom jeg kan frygte at aktiviteten bliver for voksenstyret ift. sværhedsgrad. Det er lykkes dig at lave en simpel aktivitet med målgruppen ved indsamling af pynt og er helt enig med sanseoplevelserne. Mangler litteratur ift. pædagogiske/didaktiske overvejelser.

    SvarSlet
  2. Hej Lone
    Spændende opgaver du har lavet, som jeg synes rammer målgruppen fint, samtidigt vil jeg mene de også kan laves af børn helt op i børnehaven og indskolingen. God og relevant observation du har gjort dig, mht. at bladene ikke må sidde for tæt for at undgå at de rådner :)

    SvarSlet