mandag den 17. november 2014

opgave 3 - svampe

 Forløb med svampe

Børnene går på biblioteket for at finde bøger om svampe, som vi kan bruge til at bestemme navne på svampene, når vi kommer hjem. For børn i SFO kan det evt. også kombineres med brug af computer eller Ipad til at søge oplysninger om svampene og se billeder. Hjemmesiden her er meget god - svampe bestemmelse - det kræver dog tid, at børnene sætter sig ind i farver og strukturer i/på svampen

Jeg har været ude at samle svampe, for at finde så mange forskellige slags. Aktiviteten egner sig til børnehavebørn og SFO børn, jeg vurderer at vuggestuebørn er for små da de kan finde på at putte svampene i munden, hvilket ikke er hensigtsmæssigt, da nogle svampe kan være giftige.

 Det, at gå på ”jagt” og finde forskellige eksemplarer, kan der nemt gå sport i. Børnenes opmærksomhed rettes mod at finde forskelligheder. Svampene indsamles og tages med hjem, da det kan være en lidt kold årstid at side stille og for at bestemme arterne på.

Jeg vil gerne udvide aktiviteten med at kontakte en naturvejleder, som kan tage med på en tur, hvor han/hun hurtigt kan bestemme arterne. Naturvejledere er gode til at fortælle uddybende historier om svampe og dyrene, der lever af 
svampene.

Ager champignon

 Alm. Blækhat

Denne er en hård lille hvid klump, men bladrester indgroet i toppen. 

 Høslætsvamp



Svampen er mere orange end gul som billedet giver indtryk af.
Svampen er desuden blevet spist en del af.

Hele den samlede høst - ovenstående er mine bud på hvad svampene hedder...

2 kommentarer:

  1. Hejsa

    Spændende med svampe - tag endelig endnu en tur, gerne hvor du afprøver din relevante ide med at sortere svampene efter ligheder og forskelle. Læg gerne mærke til hvor du plukker svampene - fotografer evt. omgivelserne også, da dette er vigtigt for at kunne bestemme.
    Ager Champignon findes eksempelvis på græsmarker - hvor har du fundet din? Alm. blækhat er ikke så gul i hatten (så jeg tror ikke det er den du har fundet) - på at se dette link: http://www.vestrehus.dk/Svampe/blaekhatte.htm
    Et vigtig kendetegn ved blækhatten er 'blækket' - der står ofte nogle ældre eksemplarer som drypper med sort blæk ;-)

    God fornøjelse
    Ida

    SvarSlet
  2. Svampene er pt meget medtaget - næsten gået i forrådnelse
    Ager svampen har jeg fundet i kanten af en græsmark under nogle buske/træer.
    Måske er mit billede dårligt forhold til blækhatten, for en blækhat er jeg næsten sikker på det er - den gik i forrådnelse i papkassen og efterlod en sort gang smat ;-)

    SvarSlet