søndag den 30. november 2014

Biotop 3 - Ænder

Ænder og natursyn, biologi og anatomi

På min arbejdsplads (en SFO) havde de planlagt et indianerprojekt. Jeg spurgte, om jeg måtte tage et par ænder med så vi kunne tage fjer til indianerbånd. Min mand er jæger og han havde skudt et par ænder på min biotop.

Min baggrund for at tage ænderne med var egentlig kun for at tage fjer, men ænderne satte meget andet i gang......
I første omgang var der en masse snak om andens fjer, hvor bløde de var og hvad anden brugte fjerene til. 
Næste trin blev fødderne, med svømmehud og "klør", så næbet med tunge, tænder og åndehuller i næbet.
Børnene var meget interesseret og det endte med, at vi plukkede den ene and helt og skar den op og tog indvolde og organer ud. Det affødte en masse snak om de indre organer, hvad der var hvad, hvad anden spiser og hvordan den fordøjer maden.

Generelt havde vi en masse snak om natursyn, om hvordan vi passer dyr, spiser og slagter dem. Hvad med de dyr, som vi køber i supermarkedet. Om det var synd for dyret - både at blive skudt men også for dyrene i køledisken. En anden ting vi også snakkede meget om var, hvordan vi behandlede dyret, når det var dødt - respekten for dyret.

Det, der som udgangspunkt, var at samle fjer, blev til en kombineret "biologi/anatomi" time. 
En af min vigtigste opgaver er at følge børnene derhen hvor interessen er og arbejde videre med deres egen nysgerrighed. 

Har desværre kun dette billede af den ene and

1 kommentar:

  1. Det er lykkes dig at gå helt i dybden omkring dyrets (anden) anatomi og at møde børnegruppen der hvor de er og er optagede af. Du har vist fleksibilitet ved at du har en overvejelse omkring hvad du vil i aktiviteten, men åbner muligheden for børnene til at udforske dyrene. Derudover er det rigtig godt at du inddrager natursynet, da jeg oplever at mange børn ikke har taget stilling til dette og hvordan de vil agere i naturen. Savner henvisninger til litteratur ift pædagogiske/didaktiske overvejelser.

    SvarSlet