søndag den 15. marts 2015

Brugs værdi - et krus

Så skal jeg igang igen. Jeg var ikke særlig positivt stemt med tanke på sidste gang, da jeg ikke synes det fungerede ordenligt med leret. Jeg havde på forhånd sat god musik på anlægget for at få en mere positiv stemning.

Jeg vil lave en krus med pølseteknikken. Til bunden af kruset trillede jeg en kugle, som jeg derefter trykkede flad. 


Jeg målte hele tiden længden på pølsen oven på kruset for at få den rigtige længde inde den skulle sættes fast. Det er mega vigtigt at have ens tykkelse på lerpølsen, men også meget svært at få ens tykkelse. 


Ind i mellem, at der blev lagt flere ringe på, vendte jeg kruset med bunden i vejret og trykkede let på bunden for at få en jævn overflade på den øverste ring. Det gjorde jeg ca. 3-4 gange mens jeg lavede kruset.


Leret blev ridset godt for så at få et lag "slikker". Jeg havde lavet "slikker" på forhånd, hvilket fungerede fint og er rigtig godt, da det kan tage lidt tid at få lavet - jeg havde gemt min "slikker" i et gammelt syltetøjs glas. Jeg synes, det er en god ide at lave "slikker" på forhånd, når man skal arbejde med børn og ler, da der ellers kan gå et pænt stykke tid med forberedelsen.


Jeg kom i dag i en begyndende flow-tilstand. Glemte delvis tid og sted og brugte ca. en time på kruset. For mig var det vigtigt at have noget musik for at skabe den rette stemning. Tænker at det er vigtigt at finde ud af, hvad der gør at et barn kan komme i den rette flow-tilstand, når jeg skal lave ler med det..... 


Så er kruset klar til at tørre i en dag eller to for så at blive glattet. Jeg vil prøve at bevarer nogle af pølser udvendigt og så jævne kruset indvendig.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar