mandag den 30. marts 2015

Smør med ramsløg

Jeg elsker hvidløgsmør, så derfor var det nærliggende at lave smør med Ramsløg som bliver betegnet som "Nordens hvidløg". Ramsløg smager af en blanding af hvidløg og purløg. Ramsløg er fulde af c-vitamin og har indeholder stoffer som er antibiotisk og styrker immunforsvaret. (havenyt)

Først tog vi en tur i skoven og fandt ramsløg.



Så skal vi i gang med at lave smør. Jeg har valgt en tom mælkekanton med skruelåg, som rystebeholder til at lave smørret i. Jeg brugte ca. 3/4 dele af en ½l fløde, da jeg var bange for at have for lidt plads i mælkekantonen, hvis jeg brugte det hele.



Kantonen fungere rigtigt godt, når fløden er blevet til flødeskum og er svær at ryste, kan man bare kaste kantonen let ned i bordet - tabe kantonen fra ca. 20-30 cm over bordet. Selv min datter på 3,5 kunne finde ud af det.



Det tog ca. 15 min at lave smørret i mælkekantonen. Mælkekantonen var nem at åbne flere gange i forløbet uden spild. Min datter på 3,5 syntes, det var spændende at kigge ned og følge processen.



Så blev der hakket 4 store blade ramsløg og salt blandet i. 



Ramsløg og salt æltes i smørret - det er rigtig let at få blandet.



Så er ramsløg-smørret klar til at komme i køleskabet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar